Jeg har prøvd å reflektere over hvordan en kan legge norskundervisningen opp for å kunne ta ut stoff som kan legges ut på en blogg.
Nå vil jeg reflektere og vurdere videre det jeg har skrevet.
Faget norsk er et opplevelsesfag. Elevene skal glede seg over at de får god flyt og form i språket. Ved å legge ut arbeid i en blogg blir det mer synlig. Både elevene og målgruppa kan glede seg over det.
Det er også viktig for elevene å tenke gjennom det de har gjort og repetere stoffet. Når en har lagt stoff ut på en blogg, er det lettere å ta det fram igjen og reflektere over stoffet.
Arbeids- og framstillingsmåter bør være varierte. Blogg er en annerledes framstillingsmåte enn de tradisjonelle med å skrive og tegne i en bok eller på ark. På blogg kan vi også legge inn lyd og tale samtidig med skrift og bilder.
Elever lærer og på forskjellige måter. Ved at arbeidet deres legges ut på blogg, får de se arbeidet sitt på en ny måte. Det visuelle kommer i sentrum.
Å legge arbeidet til elever ut på blogg, kan være med på å stimulere til å yte mer, gjøre en bedre jobb enn ellers. Når elever får se sine og andres arbeider på sin eller andres blogg, kan det gjøre elever mer vitebegjærlige og øke lærelysten og fantasien deres.
Elevene kan arbeide både individuelt og i grupper når de skal sette sammen stoff til bloggen.
Litteraturtekster i norskfaget har nær tilknytning til andre former for uttrykk, f. eks. drama,
dans, musikk og bildekunst. Ved å legge inn tekster på blogg, kan en samtidig legge inn former
som beriker tekstene, f. eks. tale, bilder og tegninger.
Bloggen kan være med på å øke leseglede og leselyst ved at elever ser at publiseringen ser interessant ut. Og det er god anledning til å drøfte stoffet
og få erfaring i å formulere egne tanker og meninger.
Det at det kan gis kommentarer til stoffet på bloggen, kan være kjekt og stimulerende hvis de er positive og artige. Men en kan jo ikke garentere hva slags kommentarer som blir gitt. Hvordan dette vil slå ut, er ikke godt å si syns jeg.
Det kan og hende at noen elever får mer oppmerksomhet for arbeidet sitt enn andre.Lærerne må eventuelt prøve å legge ut stoff best mulig så alle får styrket sin identitet og får tro på egne evner.
Elevene kan ha en vennskapsklasse i Norge eller et annet land. De kan få erfaringer og opplevelser som utvikler de som medmennesker. En blogg som er laget av elever og lærere er mer "levende" enn om elevene skulle lese om det samme i en bok. Elevene kan få kjennskap til andre kulturer, og få bedre forståelse av sin egen kultur også.
Om denne form for publisering tar mer tid for elever og lærere, er ikke godt å si. Jeg merket det var flere hovedmomenter for 2.klassetrinnet som en kunne slå sammen og spare tid med det.
Til slutt vil jeg si at jeg er likevel usikker på hvordan det egentlig vil bli for elevene å få noe av sitt arbeid ut på nettet.
Er læringen bedre hos elevene ved å velge denne form for publisering?
Blir elevene mer aktive i læringsprosessen?
Vil det bli et psykisk press?
Kan det være bedre i større klassetrinn enn på småskoletrinnet?
En ting er sikker og det er at en må sette seg inn i hva personvern betyr. En må være kritisk til det en legger ut på nettet av elevers arbeid og bilder.
Oppgava kunne sikkert blitt løst på en bedre måte, men dette var det jeg fikk tanker om. Det ble for mye å skrive om flere fag, syns jeg.
Nå vil jeg reflektere og vurdere videre det jeg har skrevet.
Faget norsk er et opplevelsesfag. Elevene skal glede seg over at de får god flyt og form i språket. Ved å legge ut arbeid i en blogg blir det mer synlig. Både elevene og målgruppa kan glede seg over det.
Det er også viktig for elevene å tenke gjennom det de har gjort og repetere stoffet. Når en har lagt stoff ut på en blogg, er det lettere å ta det fram igjen og reflektere over stoffet.
Arbeids- og framstillingsmåter bør være varierte. Blogg er en annerledes framstillingsmåte enn de tradisjonelle med å skrive og tegne i en bok eller på ark. På blogg kan vi også legge inn lyd og tale samtidig med skrift og bilder.
Elever lærer og på forskjellige måter. Ved at arbeidet deres legges ut på blogg, får de se arbeidet sitt på en ny måte. Det visuelle kommer i sentrum.
Å legge arbeidet til elever ut på blogg, kan være med på å stimulere til å yte mer, gjøre en bedre jobb enn ellers. Når elever får se sine og andres arbeider på sin eller andres blogg, kan det gjøre elever mer vitebegjærlige og øke lærelysten og fantasien deres.
Elevene kan arbeide både individuelt og i grupper når de skal sette sammen stoff til bloggen.
Litteraturtekster i norskfaget har nær tilknytning til andre former for uttrykk, f. eks. drama,
dans, musikk og bildekunst. Ved å legge inn tekster på blogg, kan en samtidig legge inn former
som beriker tekstene, f. eks. tale, bilder og tegninger.
Bloggen kan være med på å øke leseglede og leselyst ved at elever ser at publiseringen ser interessant ut. Og det er god anledning til å drøfte stoffet
og få erfaring i å formulere egne tanker og meninger.
Det at det kan gis kommentarer til stoffet på bloggen, kan være kjekt og stimulerende hvis de er positive og artige. Men en kan jo ikke garentere hva slags kommentarer som blir gitt. Hvordan dette vil slå ut, er ikke godt å si syns jeg.
Det kan og hende at noen elever får mer oppmerksomhet for arbeidet sitt enn andre.Lærerne må eventuelt prøve å legge ut stoff best mulig så alle får styrket sin identitet og får tro på egne evner.
Elevene kan ha en vennskapsklasse i Norge eller et annet land. De kan få erfaringer og opplevelser som utvikler de som medmennesker. En blogg som er laget av elever og lærere er mer "levende" enn om elevene skulle lese om det samme i en bok. Elevene kan få kjennskap til andre kulturer, og få bedre forståelse av sin egen kultur også.
Om denne form for publisering tar mer tid for elever og lærere, er ikke godt å si. Jeg merket det var flere hovedmomenter for 2.klassetrinnet som en kunne slå sammen og spare tid med det.
Til slutt vil jeg si at jeg er likevel usikker på hvordan det egentlig vil bli for elevene å få noe av sitt arbeid ut på nettet.
Er læringen bedre hos elevene ved å velge denne form for publisering?
Blir elevene mer aktive i læringsprosessen?
Vil det bli et psykisk press?
Kan det være bedre i større klassetrinn enn på småskoletrinnet?
En ting er sikker og det er at en må sette seg inn i hva personvern betyr. En må være kritisk til det en legger ut på nettet av elevers arbeid og bilder.
Oppgava kunne sikkert blitt løst på en bedre måte, men dette var det jeg fikk tanker om. Det ble for mye å skrive om flere fag, syns jeg.