fredag 21. mars 2008

Hvordan jeg kan bruke blogg i norsk for 2.klasse.

Blogg er en nyere form for presentasjon på nettet. Denne formen for publisering er et digitalt verktøy som kan brukes av elever og lærere i følge "Kunnskapsløftet 2006" der det står s. 44:"Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsmuligheter og presentasjoner."

Jeg har valgt å gå ut fra norskundervisningen på 2.klassetrinnet, og prøve å finne ut stoff som kan legges ut på blogg. Etterpå tenkte jeg å vurdere det jeg kommer frem til.

Fag: Norsk

Klassetrinn: 2.

Målgruppe: Lærere og elever på småskoletrinnet, foreldre, famile og venner, eventuelt vennskapsklasse.

Mål for publiseringen: Utveksle undervisningsstoff med målgruppa ovenfor.

Planlegging: Lærerne planlegger tema og hva som skal på nettet i denne årsgruppa. Men lærerne spør hver elev om han er villig til å legge ut stoff som blir tatt ut til publisering av lærerne.
Jeg har her gjort meg refleksjoner av 5 temaer i norsk og 1 prosjektarbeid som jeg kan bruke blogg som verktøy i. Men selvsagt bør en bare ta ut det en syns passer best i forhold til tid og omfang. Blogg er nytt for meg, så dette er ikke utprøvd.

  1. Elever på 2.trinn kan skrive små rim fra ei bok, de kan dikte små vers på rim og skrive dem inn på PC. Elever kan og lese inn rim de har diktet eller skrevet på PC. Sammen med lærerne kan de snakke om rima, om språklydene og orda de bruker på PC. Og sammen kan de ta ut det de vil presentere på bloggen. Elever kan og tegne til rima. Tegninger kan blir skannet inn. Bilder som er relevante for rima kan og legges inn på bloggen. Hva er forskjellen på skriftspråk og talespråk? Her kan lærerne lett vise skrift og tale i bloggen.
  2. Elever kan på PC fortelle om opplevelser og erfaringer de har gjort seg. De kan lytte til valg av ord, stemmebruk, og intonasjon og øve seg i å bruke stemmen godt. Elever kan lytte og høre etter om meningen i teksten blir endret når en endrer stemmebruk og intonasjon. Elever kan også gi respons til andre elevers fortellinger. Det er lurt å oppfordre dem til å gi positive tilbakemeldinger. Et utdrag her kan legges ut på klassens blogg.På dette trinnet er det som sagt lærerne som må redigere og legge inn på bloggen. Lærerne kan og legge inn bilder og tegninger som er relevant til stoffet som blir presentert.
  3. Lærerne kan lese eller fortelle et eventyr eller fortelling for elevene. Lærerne og elevene samtaler om personer og handlig fra stoffet som ble lest. Elevene ytrer sine meninger om stoffet, f.eks. hva de liker og ikke liker og hvorfor. Dette blir tatt inn på PC og redigert av lærerne. Elever kan være med på å ta ut stoff, bilder og tegninger som passer til bloggen. Lærerne ser hvor mye de vil ha med av dette matriellet.
  4. I vårsemesteret (eller tidligere) kan elever lese lettleste bøker og fortelle fra dem, om personer i boka, hva boka handler om, hvordan de likte boka og hvorfor de likte den. Dette kan tas inn på PC. Lærerne kan redigere innspilla til elevene og presentere de i klassens blogg hvis elevene er enig i det. Bilder fra bøkene kan og legges inn.
  5. Lærerne og/eller elever kan presentere eldre og nyere sanger, regler og dikt. Lærerne kan samtale med elevene om innholdet og formen til dette stoffet. Elevene kan være med å ta ut bilder og tegninger til dette stoffet. Lærerne redigerer stoffet og legger det ut på bloggen til klassen sammen med eventuelt bilder og tegninger.
Prosjektarbeid passer kanskje godt til å legge ut på blogg. 
I høst var 2.klassetrinnet med de andre elevene på skolen og laga et Griegprosjekt.
Elevene tegnet, laga utstilling, sang, spilte, dansa og ledet forestillingen.          
Lærerne og elevene kunne tatt ut stoff til å publisere på blogg. 
Det kunne bli som et minne om prosjektet.