onsdag 30. april 2008

MAPPEOPPGAVE 5

Publisering og vurdering via Blogg og LMS.

Egenerfaring:
På vår skole (1.-7. klasstrinn) fikk elevene hver sin mappe i høst. Der samler de utvalgte arbeider som læreren velger ut. Vi har lite om mål og vurderinger i mappene ennå. Men lærerne skal på befaring på en skole som bruker digitale mapper. Rektor vil gjerne vi skal bruke mappene på en mer hensiktsmessig måte. Lærerne har også vært på noen kurs om mappemetodikk, og vi har drøftet metodikken i lærerkollegiet.
Ellers har jeg litt erfaring fra dette kurset i IKT der vi legger inn arbeidsoppgaver i Fronter.
Når en mappe skal fungere som et godt redskap for læring, har den flere funksjoner. Den må inneholde: (Jeg har spesielt utformet dette med tanke på 1.-7. klassetrinn siden vi på vår skole nå arbeider med å få til god mappebruk.)
1) Mål og målformuleringer:
For å få til en god mappemetodikk må læreren utforme mål for lærestoffet og presentere de for elevene. I den didaktiske relasjonsmodellen (Bjørndalen og Lieberg 1978), står mål på toppen av modellen og har relasjoner til de andre arbeidsprosessene (H.Hjukse s.16). I arbeidsprosessen s.20 (H. Hjukse) står og målene først. Elevene kan utforme egne mål utifra fellesmålene som blir presentert av læreren. Elevene skriver selv inn målene i mappen sin.
2) Kriterier for måloppnåelse:
Veien for å nå målene må eleven finne i fellesskap med læreren og medelever. Her legges teorien om sosial konstruktivisme av Vygotsky og sosiokulturelle verdier til grunn (H.Hjukse s.9 og s.10). Læreren presenterer stoffet for elevene. Etterpå eller samtidig samtaler han med dem om dette stoffet og bruker stoffets fagspråk. Etter hvert samtaler også elever seg imellom på dette fagspråket. Tanken deres får et språk de kan formulere seg på og løse oppgaver på, alene eller sammen i en gruppe. Vygotsky vektlegger språket i læringsprosessen. (Internalisering H. Hjukse s. 10) Eleven skal læres opp til en aktiv elevrolle som læreren legger opp til i undervisningen og i samhandling med eleven. Eleven arbeider og lærer i sin proximale utviklingssone (H.Hjukse s.10).
3) Utvalgte arbeider som viser elevens arbeid og at han har lært noe nytt.:
Det er greit å ha en samlemappe og en presentasjonsmappe. Eleven selv plukker ut arbeider, eventuelt sammen med lærer, det som skal legges ut i presentasjonsmappa. Læreren må lære eleven til å ta ut arbeider som skal legges i presentasjonsmappa, arbeider som viser hva eleven har arbeidet med, og at han har lært noe nytt(H.Hjukse øverst s. 13 Arbeid med mapper).
4) Elevens egen vurdering og lærerens vurdering:
Eleven skal sammen med lærer eller alene vurdere om de har nådd målene. Hvordan de har nådd målene og enentuelt hvorfor de ikke nådde dem skal skrives og legges inn i mappen. Her viser jeg til relasjonsmodellen om evaluering. Evaluering har også sammenheng med de andre læreprosessene. (H.Hjukse s. 10). Lærer bør og skrive en vurdering av elevens arbeid som legges i mappen. Når mappen inneholder mål i forhold til lærestoffet, blir fremdriften av læreprosessene synlige gjennom vurderingsarbeidet. Kravene bør bli tilpasset elevene.
Mapper kan gi god struktur på arbeidet. Da kan den lett vise læreren hvor eleven har utviklingsmuligheter. God struktur på mappen kan lett vise hva eleven kan, og hva han må arbeide mer med. Eleven bør bli vurdert underveis før de eventuelt får en sluttvurdering. Ved å legge opp til en god mappemetodikk er det lettere for lærerne å gi en rettferdig og samsvarende vurdering i forhold til elevarbeider (H.Hjukse s.14 og s.15). Vurderingsarbeidet bør avsluttes med henvisning til det videre arbeid, hva som bør forbedres og dermed kan dette fungere som mål i neste arbeidsperiode.

Publisering av arbeidstekster/mappetekster på åpne nett contra lukkede nett. (Her tenker jeg mest på litt eldre elever og på studenter.)
Arbeidstekster/mappetekster på åpne nett kan leses av alle eller et utvalg av lesere. Både medelever og lærer kan lese det eleven har skrevet. På begge måter får eleven formativ evaluering av arbeidet sitt og kan omarbeide produktet. Forskjellen består i at medelever eller andre kan kommentere arbeidene som ligger på åpne nett, ikke bare læreren som i lukkede nett. På åpne nett kan elever gå inn i en digital dialog med hverandres arbeid. Det gir muligheter til å reflektere over innholdet og oppbyggingen av andres arbeider. De kan lære av hverandre på en mer tilgjengelig måte enn bare å levere oppgaven i et mer lukket system. Informasjonen blir mer brukt og utnyttet. Mappeproduktene blir til ved kollektive arbeidsprosesser med andre elever. Dette omhandler et sosiokulturelt læringsperspektiv (H.Hjukse s.10). Det omfatter både lærer, medelever og eventuelt andre mennesker fra praksisområder eller fra omverdenen.
På åpne nett kan elever og lage et prosjekt der elever deler på å utarbeide innholdet. Mappen er da lett tilgjengelig, og elevene kan se hverandres arbeid til enhver tid. Elever kan og ha kontakt med andre klasser, andre skoler eller institusjoner. Dette kan medvirke til at elever kan få en kontinuerlig refleksjon av egen læring ved at de får feedback og justering fra andre elever, lærer og praksisområder og fra omverden generelt.
Det å kunne analysere, gi hensiktsmessige kommentarer og motta andres vurdering er viktig kompetanse for yrkeslivet senere. Det er viktig at elevene får lært å gi respons på en hensiktsmessig måte. At de får øvelse i å skille sterke sider og svake sider i et arbeidsprosjekt, og at de setter ord på vurderingene, er med på å gjøre dem mer bevisst på sin egen læring.
Jeg vil tro at hver elev vil oppleve å bli sett i større grad. Men dette er for de fleste elever en ny måte å arbeide på. De må kanskje venne seg til det etter hvert. Kanskje elevene gjør seg mer flid med oppgavene når de vet at klassekameratene kan lese innholdet.
Det ser ut for meg at åpne nett har flere muligheter enn lukkede nett, men at de og kan være mer sårbare for dårlige innspill ved at kommentarer fra andre elever muligens ikke er så gjennomtenkte som en lærers.
Kilder: Mapper i barneskolen av Olga Dysthe.
Den femte grunnleggende ferdighet av A.Vea Karlsen og T.A.Wølner.
Hefte fra forelesning HIT i uke 14 -08 av Hjørdis Hjukse.

3 kommentarer:

Fruen fra havet sa...

Her har du fått med veldig mange flotte tanker om å bruke mappevurdering i skolen. Du har lagt vekt på fire områder som er viktig å ha i tankene når en skal tenke mappearbeid, og du har også passet det inn i din egen skolehverdag. Du har begrunnet dine synspunkter blant annet ut fra Hjørdis Hjukses forelesning (som vi skulle ha med) og også i teori ellers (i og med at du har henvist mye til forelsningsnotatene, kunne det kanskje ha ligget en link til innlegget for de som ikke var der!?)

Du har vektlagt at elevene har en aktiv rolle i prosessen, og det tror også jeg er viktig, da det vil skape engasjement og følelsen av at ”dette er mitt arbeid”. Du har også fått med at det er viktig med klare mål, slik at elevene vet om han har oppnådd det han skulle – eller må jobbe videre med noe.

Jeg syns særlig delen om publisering var fin. Her hadde du fått med mange positive sider av det å publisere tekster/arbeid på nett. Du har reflektert over hvordan elevene blant annet blir vant til ”å analysere, gi hensiktsmessige kommentarer og motta andre vurdering”, og hvordan dette kan være nyttig for dem den dagen de kommer ut i arbeidslivet. På en slik måte ser man nytteverdien av arbeidet på lang sikt også. Du har ikke sagt noe om alder, men jeg regner med at du tenker at det kan fungere i 1. – 7. klasse, i og med at det er den aldersgruppen du snakker om i resten av innlegget. Når det gjelder lukkede nett, som f. eks. Classfronter, er det viktig å tenke på at også her kan det åpnes/tilpasses for andre, ikke bare for læreren.

Innlegget ditt er ganske langt i forhold til det som var satt opp i oppgaveteksten (2-3 skjermsider, og konsist: "to-the-point"). Jeg savnet også noen avsnitt – og noen uthevinger (overskrifter) av f. eks. oppgaveteksten, slik at det hadde blitt lettere å lese. Husk også å legge inn linker til andre studenter/fagblogger ☺

-tove-

Fruen fra havet sa...

...mye lettere å lese nå: med avsnitt/overskrifter :-)

Syns også at det virker kortere nå enn i formiddag??? JEG syns det er vanskelig å skrive kort om et så stort tema. Var jo så mye vi skulle ha med, jo :-(

-tove-

Astrid sa...

Jeg hadde lagt ut innlegget uten å redigere det i første omgang.